ReproGraphicsDesigner
Witbalans
Witbalans is binnen de digitale fotografie een belangrijk item. En, indien je in RAW-formaat fotografeert, ook eigenlijk weer niet; want dan kan je het achteraf makkelijk aanpassen. Normaal gesproken stel je een witbalans in al naar gelang de licht omstandigheden Gevorderde- en professionele fotografen maken zich veel minder druk over de witbalans en ‘schieten ‘ vaak in RAW-formaat; de witbalans passen zij later wel aan binnen Photoshop of ander beeldbewerkingsprgramma. Met infrarood fotografie komen zij bij Photoshop (en Lightroom) echter bedrogen uit: de RAW-convertor van Adobe kan de kleur ruimte van een infrarood foto namelijk helemaal niet aan! De RAW-convertor van Adobe heeft voor in stellen van de kleurtemperatuur een ondergrens van 2000 Kelvin….en dat is gewoon te hoog! Het beeld krijgt na openen in Photoshop RAW-convertor een heel andere kleur toon (zweem). Met geen enkele mogelijkheid kreeg ik de originele kleuren terug in de convertor; ook niet met de witbalans pipet. Ik heb eerst enorm getwijfeld of ik bij infrarood-fotografie maar moest afzien van RAW. Maar bij JPEG gooi je zoveel data weg aan helderheid waarden dat ik toch liever in RAW-formaat blijf schieten om een zo’n gedetailleerd mogelijk uitgang bestand te krijgen. Alleen: wat doet die foute kleur weergave tijdens mijn optimalisatie proces in RAW-bewerkingen? Ik zou natuurlijk kunnen gaan zoeken naar een ander RAW-verwerkingsprogramma, maar Adobe is wel de top en ik werk er erg prettig mee... Maar de foto begint in je camera. Dus stel je eigen witbalans in op je camera door een opname te maken van het groene gras als reverentie foto ( lees je gebruiksaanwijzing hierover van je camera), Je ziet dan ook geen knalrode foto maar het globale resultaat van je opname ( is een JPG voorbeeld van je camera ). Zelf gebruik ik de Professioneel witbalansfilter Expodisc 2.0 Verder is het handig om voor Infra Rood een eigen Camera Profiel te maken en gebruiken in b.v Lightroom of Photoshop. De RAW convertor van Adobe heeft een ondergrens van 2000 graden kelvin welke niet voldoende is voor een mooi resultaat in Infrarood fotografie. Om deze ondergrens te verhogen moeten we een eigen profile maken. Download Adobe DNG convertor en de DNG Profile editor, zet je RAW om naar DNG met de Adobe DNG convertor. Start profile editor en open het DNG bestand van je RAW foto die je met de DNG convertor heb omgezet naar een DNG bestand. Selecteer de TAB “Color Matrices” en verlaag de temperatuur bij ” White Balance Calibration” op -100. Ga nu naar Toon Curve in de rechterbovenhoek links naast Color Matrices. Gebruik daar deze waarden: IN:126 en UIT: 116 Ga naar Color Tables boven en zorg ervoor dat het geselekteerde basisprfiel begint met Adobe Standard Selecteer “File” en “Export camera type profile” (CTRL-E) Er wordt een bestand aangemaakt met als extensie DCP. Plaats dit bestand in: C:\User\Gebruikersnaam\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\CameraProfiles. Start Lightroom en importeer je RAW files In de TAB Camera Kalibratie in de ontwikkel module van Lightroom kies je bij profiel het juist aangemaakte profiel. Met je pipet klik je nu op een wolk of stuk bladgroen en de witbalans zal het beeld nu redelijk neutraal maken. Nu komt het experimenteren met je instellingen in Lightroom en in Photoshop.
Iets over Kleuren Infra Rood Witbalans en RAW
Reprograaf.nl